Je boekjaar afronden is, tja, een jaarlijkse klus. Eentje waar best wat werk bij komt kijken. Laat die administratieve last de stemming niet bederven. Met enkele kleine ingrepen verloopt dit complexe proces een pak vlotter.
Werk je administratie regelmatig bij
Dat de afsluit van je boekjaar vaak wat extra administratief werk met zich meebrengt, gaan we niet ontkennen. Maar als je je digitaal papierwerk regelmatig bijhoudt, vermijd je dat je een al te grote inhaalbeweging moet maken. Boek een maandelijks moment in om je administratie bij te werken.
Wacht evenwel niet tot die maandelijkse ‘afspraak’ om je online facturen te maken. Kwestie van de betaling van afgewerkte projecten vlot te laten binnenlopen.
Geef je boekhouder rechtstreeks toegang
De aanloop naar het eindejaar is klassiek een drukke periode. Iedereen wil nog zoveel mogelijk dingen afronden. Omdat er nog dit jaar gefactureerd moet worden bijvoorbeeld. Vergeet niet dat ook je boekhouder zijn handen meer dan vol heeft. Naast jouw boekhouding heeft hij of zij nog een hele schare andere klanten die hun boekjaar moeten afronden.
Maak het dus zo gemakkelijk mogelijk. Je exporteert je facturen in UBL-formaat. Dat kan elk boekhoudprogramma automatisch inlezen. Of je geeft je boekhouder gewoon toegang tot je online software platform. Bij Simpla doe je dat eenvoudigweg vanuit je eigen accountinstellingen. Zodat ook je boekhouder alles bij kan houden en je geen 10x hoeft te bellen omdat hij bepaalde documenten niet van je ontvangen heeft.
Laat Simpla het rekenwerk doen
Voor elke ondernemer is de jaarafsluit een spannend moment. Je komt op dat momenten te weten hoe vruchtbaar je jaar is geweest. Een combinatie van een hele reeks berekeningen en vergelijkingen. Die voert je boekhouder uit volgens de regels van de kunst. Ben je al benieuwd? Of wil je gewoon proactief aan de slag? Dat kan. Als veelzijdig programma voor facturen en offertes voert Simpla een automatische winstberekening voor je uit. Zodat je precies weet waar je aan toe bent.
Sluit je boekjaar in schoonheid af.